Terug naar 'Ons werk'

The Natural Pavilion: de toekomst van de bouw

De uitdaging

Samen met onze partners wilden we onderzoeken hoe biobased bouwen de nieuwe standaard kan worden in het bouwen aan een duurzame toekomst.

De aanpak

Het Natural Pavilion is binnen negen maanden ontworpen en gebouwd dankzij een hoge mate van coördinatie en samenwerking in ons consortium. Het is een showcase van vele (r)evoluties in de bouwsector: digitalisering, industrialisering, circulariteit, biobased en natuur-inclusiviteit. Deze trends zijn tot nu toe vooral theoretisch, en met het paviljoen hebben we de potentie bewezen om de Nederlandse huizencrisis op te lossen: 1 miljoen huizen bouwen voor 2030, met de inachtneming van strengere wettelijke koolstof- en stikstofemissieplafonds.

Er is een opeenstapeling van innovaties toegepast, waaronder een slimme waterbuffer, parametrisch ontworpen lamellen, natuurlijke klimaatsystemen, duurzame fundering, het kweken van groenten in eigen beheer. Daarnaast is het paviljoen ook een showroom voor een enorme variëteit aan biobased bouwmaterialen en interieurproducten.

Als duurzaamheidspartner stond Hedgehog Company centraal bij het vertalen en verankeren van de duurzaamheidsvisie naar alle partners, tijdens de ontwerp-, engineering- en bouwfase. We leverden instrumenten die duurzame besluitvorming op basis van data ondersteunen en brachten de milieu-impact van het hele paviljoen in kaart. 

De resultaten

Het Natural Paviliion is de showcase van ons consortium voor biobasedmodulaire en natuur-inclusieve bouw, en het paradepaardje van de Floriade.

In samenwerking met het Woningbouwatelier hebben we ook gewerkt aan de opschaling van het gebruik van biobased materialen in de Nederlandse bouw door het uitvoeren van Life Cycle Assessments van tien producten. Samen met het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO hebben we onderzocht wat de milieu-impact is van de fundering die is gebruikt in het Natural Pavilion en hoe deze op grotere schaal kan worden toegepast. Daarnaast hebben we samen met De Groene Jongens de MPG (0,25) gemaakt en het materiaalpaspoort van het hele gebouw gerealiseerd.

Het paviljoen werd onder andere bezocht door koning Willem-Alexander. De Floriade Expo 2022 was open voor publiek, en we nodigden iedereen uit om de toekomst van de bouw te komen bewonderen en geïnspireerd te raken om zelf aan de slag te gaan en te werken aan een duurzamere wereld!

Hedgehog Company bleek de poortwachter van onze duurzame visie. Met hun kennis, netwerk en beoordelingsvermogen gaven ze ons snelle en gemakkelijk te begrijpen inzichten die duurzame besluitvorming tussen al onze partners in ons consortium mogelijk maakten.
"
Gerben Kuipers
Directeur
Dankjewel! Je bericht is ontvangen!
Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.